På denne side vil jeg vise tilpasning af Heljans Intercity-vogne.
Tilbage i 2004 købte jeg et sæt med Heljans B- og A-vogne samt efterfølgende Bk-vognen. Inspireret af et par hjemmesider har jeg foretaget nogle interiørmæssige forbedringer. Ved årsskiftet 2010/2011 har jeg omsider fået lagt lys i vognene og sat passagerer i de sidste vogne.
Jeg har senere igen monteret Q-koblinger fra Perfecttrains på Intercity-vognene, således kan jeg køre med flimmerfrit lys. Jeg har desuden udskiftet de oprindelige lysstave med digitale lysstave, så jeg kan styre lyset individuelt samt slutlys i enkelte af vognene.
Jeg har lagt gulvbelægning ind i B og Bk vognene. Ideen fik jeg fra Jacob, der har lavet fine gulvbelægninger til Bn- og An-vogne. Jeg har blot klippet disse gulvflader så de passede med B-vognens gulv.
Bk-vognene blev ombygget på baggrund af henholdsvis B og BD-vogne, så der er en lille forskel på størrelsen af kiosken. Tegninger af vognene kan du se ved at trykke på disse link ex-B og ex-BD. Yderligere oplysninger om vognene kan du blandt andet se på jernbanen.dk. Det er også muligt at købe en resinstøbt kiosk hos Perfecttrains.
I årene 1972-1974 blev 25 B-vogne ombygget. Bk-vognen havde 8 kupeer foruden kiosken.
I 1977 blev yderligere 9 BD-vogne ombygget. Disse vogne havde 7 kupeer samt en lille tjenestekupe. Kiosken i disse vogne var knap 0,5 meter større.
Passagererne i vognene er købt færdigmalede. De er ikke særlig detaljerede, men til brug i togvognene går de udemærket, og så koster de ikke en bondegård.
Opdateret den 7. september 2021